Games people play

- Om gamification i företag och organisationer

Gamification, eller spelifiering, växer så det knakar och det är inte svårt att förstå varför – det ökar såväl motivation och engagemang som känslan av att vara delaktig. Hur kan vi i våra företag och organisationer dra nytta av det vi gjort i över 10 000 år – spelat spel? Under en timme får vi höra David Åberg från Moderna Kompetenser berätta mer om detta. 

De som betraktas som gamers tillbringar i snitt 6,5 timme/dag med att spela för att nå ”the epic win”. En episk vinst är något som nästan inte är möjligt och när vi spelar spel så gör detta, tillsammans med nöjet att underhålla oss, något med vår motivation och energi. Gamification är att applicera spelmekanik som speldesigners använder, i en annan miljö än traditionella spel. I näringslivet handlar det inte om att skapa spel för att leka utan att använda samma tekniker som inom spelvärlden för att motivera, engagera och skapa önskvärda beteenden.

Titeln ”Games People Play” är hämtad från psykologen och beteendevetaren Eric Bernes bok med samma namn. I boken skriver Eric om hur vi aktivt samlar poäng i vår interaktion med andra människor för att få belöningar, ”strokes”, på vårt beteende. 

Anmälan
Eventet är främst öppet för våra medlemmar och inbjudna gäster kontakta Ann Keve om du vill komma.

Värd

Följ oss på sociala medier