3 May 2018

10 heta chefstips från Employer Branding-experten

10 heta chefstips från Employer Branding-experten

Hur blir du en attraktiv arbetsgivare och får ett varumärke som människor vill leva och utveckla? Hur lyckas du på en spelplan med helt nya beteenden och som kräver nya kommunikationsstrategier av dig som chef?

Anna Dyhre är senior advisor på Coreworkers, en av Sveriges första renodlade Employer Branding-byråer. Hon har arbetat med Employer Branding sedan 1996 och skrivit flera böcker i ämnet. På ett fullbokat frukostseminarium föreläste hon för EGN Sveriges medlemmar i det högaktuella ämnet och delade med sig av praktiska verktyg och lyckade case. Här får du 10 tips från Employer Branding experten:

  1. Tänk ständigt nytt – ha en levande affärsmodell
    Få saker är för evigt. Det gäller även affärsmodeller. Förstå din samtid, dess behov och därmed var trenderna pekar.
    Exempel: Hotellkedjor förflyttar sitt traditionella fokus från att tänka hotell till att alltmer skapa mötesplatser människor vill stanna kvar i. Det kräver nya attityder, kultur och samarbeten med bland annat underhållningsbransch och krögare för en förlängd hotellupplevelse.
     
  2. Rekrytera med mjuka värden
    En lyckad platsannons eller intervju fokuserar inte bara på hårda faktorer och strukturer - väck först din målgrupps intresse och ta formaliteterna därefter.
    Exempel på marknadsföring: Bostadsföretag säljer känsla och upplevelse initialt mer än hårda värden.
     
  3. Specificera hur ni förändrar världen
    Employer Branding handlar om att förpacka och förklara ditt existensberättigande för nuvarande och framtida medarbetare. Dagens generationer på arbetsmarknaden drivs bland annat av att förändra världen. Hur gör någon sin omvärld bättre genom att välja er organisation som arbetsplats?
    Exempel på marknadsföring: Kriminalvårdens övergripande mål: ”Vi bryter den onda cirkeln”.
     
  4. Stick ut från mängden genom nya samarbeten
    Få gillar mellanmjölk - en grundregel vad gäller all branding.
    Var strategisk i att hitta samarbeten med andra företag som vågar vara annorlunda och kan stärka ditt varumärke.
     
  5. Se alla medarbetare som ambassadörer
    Medarbetarlandskapet förändras kraftigt med en alltmer fragmenterad arbetsmarknad. Det är lika viktigt att prioritera den tillfälligt inhyrda receptionisten och bjuda mikroarbetaren till sommarfesten och AW:n. En nöjd medarbetare blir din bästa ambassadör.
     
  6. Gift din medarbetarstrategi med affärsstrategin
    Tänk inte i separata banor. Den ena kan inte uppfyllas utan den andra, utan måste gå hand i hand - redan från start.
     
  7. Tänk ”people business”
    Employer Branding handlar inte bara om extern rekrytering. Allt ni gör som arbetsgivare kommunicerar - den företagskultur ni bygger tillsammans spelar in hur ert arbetsgivarvarumärke upplevs och uppfattas.
     
  8. Var ALLTID trevlig. Omvärlden betygsätter dig
    Vi lever i ett ratingsamhälle där allt fler parter betygsätter varandra. Vill jag bli din kund – och vill du ha mig som kund? Och glöm inte att se dina medarbetare som dina kunder.
     
  9. Tillit is king
    Även hårda siffror visar att tillit mellan chef och medarbetare är en stor framgångsfaktor för en organisation. Det finns inga snabba vägar för att bygga förtroende och tillit – men prioriteringen kommer att vara väl värd att göra.
     
  10. Våga vara en tydlig chef
    Fråga inte hela tiden vad andra eftersöker, utan kommunicera dina ambitioner och vad ni som organisation kan erbjuda. Tydligt ledarskap är både attraktivt och ger förutsättningar för tillit och trygghet.

Läs också: Fem framgångsfaktorer för en självledande organisation

Kommentarer från dagen


”Fantastisk föreläsning! En god påminnelse om vikten av tillit även när det gäller Employer Branding. Fick även upp ögonen för den externa attraktionskraft som ligger i den goda förändringsprocess vi nu gör internt och att vi definitivt bör ta vara på att uppmärksamma den för fler.”

Jon Persson, Söderberg & Partners AB

”Morgonen gav mig en bekräftelse på att vi är på rätt väg, samt fortsatta idéer om hur vi kan visa upp att vi är en god arbetsplats.  Anna levandegjorde frågan hur vi som företag är med och förändrar vår värld, och varför vi behöver tydliggöra det både internt och vid nyanställning”.

Viktoria Lövenstad, QD Sverige AB

”Employer Branding är en av våra absolut största utmaningar just nu och fundamentet i vårt strategiska arbete. Jag fick god input kring NPS och vikten av att koppla Employer Branding till vår riktning och målsättning som företag. Ett frukostseminarium som gav mig mycket inspiration och riktigt goda idéer”.     

Stefan Lundin, Technogarden

Följ oss på sociala medier