1 June 2018

10 sätt att boosta ditt personliga varumärke

10 sätt att boosta ditt personliga varumärke

Vad gör dig unik och vad står du för? Ditt personliga varumärke är ditt professionella rykte. Det handlar om självkännedom och konsten att ha koll på vad du kommunicerar och läcker till din omvärld. Här kommer 10 enkla tips för dig som vill vässa eller damma av det.

Gunilla Lundqvist är Brand Manager och nätverksledare på Sveriges största chefsnätverk EGN och har 30 år bakom sig i IT-branschen. Hon har varit med om många varumärkessammanslagningar varav fem större, vilket har gett djup och bred kunskap om varumärken i allmänhet och människors agerande i synnerhet. Det som gör ett varumärke starkt är även tänkvärda framgångsfaktorer för människor som vill styra sin tur. Här ger hon konkreta tips för dig som redan vet att ditt professionella rykte är viktigt och vill investera fem minuters reflektion kring det.

10 kom-igång-tips*

ANALYSERA

1. Googla ditt eget namn. Vanligt eller udda? Se även bildsök och nyheter. Få koll på vem du konkurrerar med i sociala medier som kanske har samma namn. Hur mycket behöver du jobba för att skapa träffar på google?

2. Vad säger ditt skyltfönster? Se över vilka kanaler du redan syns i och fundera till på vad du vill kommunicera till andra. Behöver du sommarstäda och gallra bort material du inte vill ska vara synligt? Vilka vill du följa och ha en dialog med? Vilka ämnen intresserar dig?

3. Vilken story ska andra berätta om dig? Du är du – men du är med och avgör vad andra ser hos dig. Skriv ner dina mål och drömmar och vad du vill uppnå med ditt personliga varumärke.

4. Var dig själv. Autencitet är a och o. Personligt varumärke handlar inte om kändisskap utan att bli ännu bättre på att lyfta den du redan är och vad du kan och faktiskt står för.

VILKA ÄR DINA SUPERKRAFTER?

5. Sluta brusa – konkretisera vem du är. Vill och bör du profilera dig med en spetskompetens eller som en mångsidig generalist?

6. Vässa din hiss-pitch. Hur beskriver du dig bäst på 15 sekunder? Var konkret, kortfattad och glöm inte att skapa en känsla – man vill göra affärer med personer, inte funktioner.

7. Ta ställning. Bjud på vad du tycker och står för – att debattera inom ditt område är ett effektivt sätt att synas i olika kanaler.

TÄNK LÅNGSIKTIGT

8. Följ ditt score. På sajten https://klout.com/corp/score får du reda på hur mycket du påverkar och syns. Självtesta idag och sedan om ett halvår. Vad har hänt?

9. Ta hjälp av ditt nätverk. Ibland ser man inte skogen för alla träd. Få ett utifrånperspektiv på dina styrkor genom kollegor i ditt nätverk som känner dig.

10. Tänk långsiktigt. Nu har du redan kommit långt. Men ha tålamod – det tar tid att bygga ett personligt varumärke.

 

*Tipsen är hämtade ur en föreläsning ur en av EGN:s nätverksgrupper. Önskar du utvidga ditt professionella nätverk och få nya kompetenta bollplank? Kontakta Ida Grandin på 070-260 4616 eller ida.grandin@egn.se

 

Följ oss på sociala medier