20 February 2020

EGN Singapore: Så hanterar vi coronaviruset

EGN Singapore: Så hanterar vi coronaviruset

Singapore är det land i världen näst efter Kina som drabbats hårdast av coronaviruset. Kalmarfödde Nick Jonsson är vd på chefsnätverket EGN i Singapore och berättar om det rådande läget och hur arbetslivet är påverkat.

nick-jonsson.jpg

Ni har sedan andra veckan i februari haft ”orange alert”. Hur påverkar det Singaporeborna och deras arbetsliv?

Regeringen här i Singapore har i och med ”orange alert” introducerat en rad olika rekommendationer för arbetsgivare. De som berörs allra mest i nuläget är de sammanhang där många människor möts. Restauranger, nattklubbar, skolor och butiker är fortfarande öppna som vanligt, dock har flera större evenemang blivit avbokade.
Man behöver införa ”check-points” även vid mindre möten och events, vilket vi använder vid våra nätverksmöten där ett femtontal medlemmar möts varje gång. Alla närvarande får hjälp att undersöka sin kroppstemperatur, man behöver uppvisa resedokument samt skriva under om man känner sig sjuk eller har besökt Kina de senaste veckorna (då behöver man avvika från samlingen). Vi ber även medlemmarna att inte hälsa genom att ta i hand när vi möts, lite ovanligt, men det går!
För att minska smittorisken har många företag även delat upp personalen i olika team och kör internt skiftarbete och mer jobb hemifrån. Dessutom har man minskat eller avbrutit alla externa möten med kunder och klienter.

Är det ett lugn eller ”krisläge” bland dem du möter?

Det råder ett lugn och coronaviruset märks allra mest på nyheterna och via sociala medier. Precis som att människor överlag blir mer flygrädda direkt efter stora flygkrascher ökar hysterin bland många på grund av det som nyhetsrapporteringen fokuserar på, där det skrivs mycket om dödssiffror och personerna som insjuknar. Perspektivet kan upplevas något ensidigt, då viruset inte jämförs med andra sjukdomar som malaria, denguefeber och influensan som kostar betydligt fler liv.

Jag såg din facebook-status häromdagen. Hur viktigt är supporten nu i ert chefsnätverk bland medlemmarna?

nickjonsson-fbinlägg.png

Det stöd medlemmarna har av varandra just nu är viktigare än någonsin. Det är svåra avvägningar för många chefer i sådana här utmanande situationer, där kan man känna sig oerhört ensam och utsatt i beslut som kan få stora konsekvenser. Här ser jag dagligen hur chefer tar hjälp av varandra i sitt beslutsfattande, där råden och stöttningen ger stor trygghet för cheferna. I nätverket har vi även hållit två webinars med briefing av medicinska experter, där våra medlemmar har kunnat få sina frågor besvarade. Medlemmar använder flitigt nätverksmötena och medlemsappen Members´ Universe för att bolla beslut och få senaste information kring vad som gäller.

Läs även: HR-chefen som löser globala frågor genom Members' Universe

EGN (Executives´ Global Network) finns i Sverige och tretton övriga länder och är det näst största chefsnätverket med över 14 000 medlemmar. Grundpelaren är den lokala nätverksgruppen och medlemmar tar vara på det nationella och globala nätverket genom en medlemsplattform där de kan ställa frågor och få råd och stöd.

Vill du veta vilken nätverksgrupp som kan matcha dig, kontakta nätverksrådgivare Fatima Dagdelen på +46 70 405 75 68 eller fatima.dagdelen@egn.se

 

Följ oss på sociala medier