30 November 2019

Harvard och EGN i stort samarbete

Harvard och EGN i stort samarbete

Det tillhör ovanligheterna att Harvard Business Publishing corporate Learning (HBP) ingår exklusiva partnerskap. Men under ett Skandinavienbesök hittade HBP lösningen de sökt efter för ett livslångt cutting edge ledarskap – i chefsnätverket EGN.

Ett besök hos EGN hösten 2016 ledde till att Harvard Business Publishing Corporate Learning hittade vad de under en längre tid hade eftersökt. Amy Bernstein, redaktör på Harvard Business Review, var huvudtalare på EGN:s årliga ledarkonferens där hon talade om den gemensamma utmaning ledare världen över står inför, i en snabbföränderlig tid som ställer helt nya krav. Bernstein var dock inte beredd på att hitta en lösning under själva besöket, och beskriver det i efterhand som ”exakt det vi på Harvard länge letat efter”. Svaret låg i det livslånga lärandet.

- När Amy Bernstein tittade närmare på hur våra lärostrukturer fungerar i hela vårt globala nätverk av 14 nationer och 14 000 medlemmar, blev hon mycket intresserad. Vid Harvard University i Cambridge, Massachusetts, kämpar professorer med samma utmaningar som många andra universitet, där det traditionella sättet att utbilda pressas hårt av dagens snabba förändringstakt. Vad man letat efter är nya vägar för hur studenter – ofta ledare – ska kunna fortsätta sitt livslånga lärande långt efter studieperioden, säger Daniel Stenmark, vd på EGN Sverige.  

EGN som idag är världens näst största chefs- och kompetensnätverk, har sedan starten 1992 praktiserat ledarutveckling och livslångt lärande. Man sammanfattar det i tre fokusområden; “learning, sharing and applying”.

- Vi skapar förutsättningar för att chefer, beslutsfattare och specialister regelbundet får del av nytt lärande och content. Det ligger en enorm kraft i att sedan dela med sig av sitt lärande, vilket vi praktiserar genom förtroliga välmatchade nätverksgrupper om cirka 15-20 ledare i varje grupp. Dessutom handlar lärande om att applicera den kunskap och de insikter man fått del av i sin vardag som ledare, vilket våra medlemmar gör i gruppen genom att sparras och provtrycka tankar och resonemang", fortsätter Daniel Stenmark.

Fokuset på det livslånga lärandet som kan tillämpas för att skapa personliga och professionella värden och affärsutveckling, blev avgörande för det exklusiva partnerskapet, säger David Wan, Chief Executive Officer vid Harvard Business Publishing:

- Dagens chefer står inför helt nya utmaningar. På Harvard Business Publishing tar vi vårt uppdrag att stötta ledare på största allvar genom att erbjuda de bästa idéerna och senaste insikterna. Vi valde EGN som samarbetspartner tack vare deras höga kvalitet och fokus på livslångt lärande.

Formellt sett är det ett partnerskap mellan EGN och Harvard Business Publishing Corporate Learning, ett helägt dotterbolag till Harvard University i Boston. De levererar ledarutveckling och lärandeplattformar med kunskap, verktyg och innehåll som drivs av det senaste från Harvard Business School, Harvard Business Review och erkända experter från hela världen.

Exekutiva program i världsklass
För svenska chefer kommer partnerskapet mellan Harvard och EGN innebära att man kan få del av skräddarsydda moduler för lärande med fallstudier, simuleringar, webinarier och det senaste inom ledarskap och strategi. Modulerna kommer att hållas av tankeledare på Harvard Business Publishing Corporate Learning och nätverksgrupperna formas av EGN. Från 1 december 2018 erbjuds dessa nätverksgrupper som startar under våren. För mer information kontakta hbp.se@egn.com.

 

EGN i korthet
EGN (Executives’ Global Network) är ett chefs- och kompetensnätverk som grundades 1992. EGN skräddarsyr välmatchade nätverksgrupper för chefer, beslutsfattare och specialister, för personlig och professionell utveckling samt affärsutveckling. EGN är ett globalt nätverk med 14 000 medlemmar i Europa, Asien, Afrika och Australien som tillsammans representerar över 8 000 företag och 70 yrkesgrupper. EGN:s devis making each other better bygger på filosofin att ledare ökar sin skärpa och höjer sin effektivitet genom sparring och utbyte av erfarenheter och kompetenser. Förutsättningen är välmatchade nätverksgrupper där ledare möts på samma strategiska höjd och ansvar i en förtrolig miljö där tillit kan växa. Förutom den lokala nätverksgruppen kan ledare nätverka i det globala chefsnätverket genom en digital medlemsplattform där man delar kunskap och råd.
www.egn.se

Harvard Business Publishing Corporate Learning (HBP)
Harvard Business Publishing grundades 1994 som ett helägt dotterbolag till Harvard University. Deras vision är att utveckla “the practice of management” i en värld som ständigt förändras. De skapar ledarutveckling i världsklass och erbjuder lösningar för ledarskap på alla nivåer, med utvalda partners och organisationer.
www.harvardbusiness.org

EGN Executive Program
EGN Leadership Program

Följ oss på sociala medier