20 May 2020

Jakten på mening i vår konsumtion

Jakten på mening i vår konsumtion

Tre trender som driver på en mer etisk och hållbar konsumism

Vi tar inte upp ämnet för att övertyga dig. Du känner redan till detta. Alltmedan antalet konsumenter ökar runt om i världen, är den kommande trenden över alla trender ett skifte till en mer etisk och hållbar konsumism. Och du vet redan att för att överleva behöver du vara del av denna resa.

På TrendWatching har vi spanat på denna förändring under lång tid. Så varför lyfter vi den nu? För att vi befinner oss vid en avgörande punkt som ändrar kurvan. Medvetenheten om skador på vår planet och sociala effekter av hög konsumism har aldrig varit högre, delvis på grund av karismatiska ledare (respekt, Greta!) och kraftfulla globala rörelser för förändring. Vi kan även ana en attitydförändring när 23 procent av britterna idag anser att miljön och klimatförändringarna tillhör de viktigaste frågorna för Storbritannien. Det är det högsta procenttalet på 30 år (Ipsos MORI, februari 2020).

Även tunga giganter inser att det är hög tid för ett mer radikalt handlande. Microsoft har offentliggjort sina planer på att bli koldioxidnegativa år 2030. Amazons Jeff Bezos lovade nyligen att ge 30 miljarder amerikanska dollar till klimatförändringar (men Jeff, vad hände med din skatteinbetalning?). World Economic Forum trycker på att företag måste hjälpa samhället och vår planet och inte bara aktieägarna.

Denna revolution behövs. Möjligheterna är enorma. Och trender kan vara ditt bränsle.

Vi kan förstås även backa tillbaka i tiden och göra en trendresa med fokus på utvecklingen under denna tid. Minns du när eco-konsumtion var en smal statusgrej för välbärgade konsumenter som drömde om att äga (eller faktiskt köpte!) en Tesla Model S? Eller när miljövänliga outdoormärket Patagonia hjälpte till att omdefiniera sin strävan som ett ännu mer socialt ansvarstagande företag, genom att uppmana New York Times läsare att inte köpa den här jackan. 

Kommer ni ihåg när det började bli fult att konsumera och skam-trenden på riktigt dök upp även kring konsumtion? Om vi sedan förflyttar oss fram till 2020 har en meningsfull konsumtion både blivit mer tillgänglig, prisvärd och helt enkelt bättre än någonsin. Hållbar shopping och konsumtion är därmed inte längre främst en statussymbol för de som väljer den linjen utan har alltmer handlat om att skambelägga dem som inte gör det.

Men den här rapporten handlar inte om de påtagliga förskjutningar som fört oss till den plats där vi nu befinner oss. I stället vill vi lyfta tre trender som du kan tillämpa på en gång. Trenderna är hämtade från vår fullständiga rapport The Future of Purpose som totalt fokuserar på fem trender, tidslinjetrender och ytterligare innovationsexempel.

1. SUSTAINABILITY AS A SERVICE

Vi ser att det blir allt vanligare med hållbarhet som tjänst. Under 2020 får konsumenter del av fler tjänster som hjälper dem att kunna följa och även minska sin planetära påverkan.

2. OPEN SOURCE SOLUTIONS

Nytt konsumentfokus: Varumärken som innoverar för att vara med och hitta lösningar på miljö- och sociala utmaningar och sedan väljer att dela med sig av sina lösningar.

3. CODE BREAKERS

Under 2020 söker konsumenter efter varumärken som väljer att gå bortom sitt eget DNA i jakten på att bli ännu mer etiska och hållbara.

Artikeln är hämtad från www.trendwatching.com. EGN Sverige har tillstånd att översätta relevant material för Sveriges chefer, beslutsfattare och specialister. Trendwatching.com är en oberoende tankesmedja som scannar världen för konsumenttrender, nya insikter och konkreta businessidéer.

Följ oss på sociala medier