16 March 2020

Skapa morgonrutiner som förhöjer din dag

Skapa morgonrutiner som förhöjer din dag

Inte riktigt nöjd med dina morgnar? Det sägs att våra morgonrutiner sätter tonen för dagen. I denna artikel delar Forbes-skribenten, entreprenören och sjubarnspappan (!) William Vanderbloemen fyra tips på just morgonvanor, för att få ut det bästa av dagen.

Tre månader har redan gått av 2020. Personligen inleder jag alltid ett nytt år med goda ambitioner att se över valda och ibland omedvetna rutiner för mina dagar och veckor. Entreprenören William Vanderbloemen skriver för Forbes till oss som vill göra det mesta av vår dag, men ännu inte är helt nöjda med våra stressiga morgonrutiner. Tidigt i sin karriär fick han följande råd från en av sina mentorer: ”Hur du startar igång morgonen kommer att påverka resten av din dag”. Det är också det ledarråd som har stått sig längst, säger Vanderbloemen idag:

- Jag älskar variation, vilket gör att jag har ett naturligt motstånd till rutiner. Det är egentligen få av mina vanor som hållit under lång tid. Dessa fyra morgonrutiner har jag levt med och förfinat under femton års tid, och jag är övertygad om att de spelar en viktig roll i min vardag och vad jag hittills lyckats uppnå. De är vanor som jag sett göra skillnad i andra människors liv och som jag personligen fått stor utdelning av.

1. Välj dina rutiner
Att produktiva dagar sällan händer av sig självt är bekant. Att inleda morgonen med en kort eller längre stund av stilla reflektion och låta mobilen och andra arbetstriggers vara, menar han är en gemensam morgonrutin han sett hos många av de mest framgångsrika människorna han mött. Den amerikanske entreprenören Jean Paul DeJoria (grundare av bland annat Paul Mitchell och Patron) menar att var han än befinner sig i världen och hur schemat än ser ut, startar han varje dag med en stunds stilla reflektion.

- Människor som lyckas med det de tar sig an, kommer inte kunna kontrollera sin framtid, men de kan bestämma hur de inleder varje dag. Min lärdom är att om jag förvaltar min morgon, har jag betydligt bättre förutsättningar för den resterande dagen, säger William.

”Att läsa ett negativt laddat mejl det första du gör på morgonen, kan sätta tonen för hela dagen.”

2. Inled dagen lite tidigare
När ledarskapsgurun Robin Sharmas bok 5 AM club – äg din morgon, förändra ditt liv kom ut förra året, lovordades den av många, andra var tveksamma. Det ÄR tidigt. Vad gör man om man inte är en morgonmänniska och orkar upp likt legender som Michelle Obama, Nelson Mandela och Richard Branson? Få människor är så tidiga morgonmänniskor. Det handlar om att ställa om, så att man fortfarande får sina 7–9 timmars sömn menar William, som tidigare alltid avfärdat rådet om att gå upp tidigt:

- Jag har sju barn (och två hundar och en katt) och har insett att min väg till en produktiv dag är att den startar igång innan någon annan pockar på min uppmärksamhet och behöver min hjälp. Det har gått 15 år sedan jag började med mina tidiga morgnar (och därmed tidigare kvällar) och idag skulle jag aldrig vilja vara utan den rutinen, och därmed den kvalitetstid jag får då. 

Läs även Reflektera och bli en mer produktiv ledare

3. Läs något upplyftande
Vad är det första du gör när du vaknar? Brukar du sträcka dig efter mobilen och scrolla, läsa de senaste nyheterna eller snabbkika i mejlboxen? Gå inte i den fällan, menar William, utan välj en källa som du vet gör dig på gott humör:

Att till exempel läsa ett negativt laddat mejl, det första du gör på morgonen, kan sätta tonen för hela dagen. Numera läser jag något som lyfter och inspirerar mig innan jag ens klivit upp ur sängen vilket kan ge ringar på vattnet i timmar.

4. Börja dagen med tacksamhet
Hur bra vi än har det, verkar de flesta av oss snegla på andra sidan gräset och hamna i jämförelser (vilket knappast får oss att må bättre). Stanna upp under morgonkaffet och uppmärksamma något du är glad över, smått eller stort. En frisk dotter, att det blir solsken till helgen eller en ny vänskap som du håller på att utforska.

- Om jag har en dålig dag kan jag nästan alltid spåra det till att jag antingen läst något jobbigt eller fastnat i något negativt prat under min morgon. Numera övar jag mig i att varje morgon uttrycka mig på ett tacksamt sätt för att uppmärksamma och fokusera på allt som är bra. Inför mig själv, men också hur jag pratar med andra under mina första morgontimmar.

Texten bygger på en Forbes-artikel (januari 2020) av entreprenören och vd:n William Vanderbloemen, som regelbundet skriver och föreläser i ledarskapsforum på andra sidan Atlanten.

 

Följ oss på sociala medier