26 July 2019

Trendspaning: Prognos för människans välmående

Trendspaning: Prognos för människans välmående

Hälso- och välmåendeindustrin har fått hela människosläktet att svettas, men har ändå inte lyckats ta mänskligheten från punkt A till B. I denna artikel från Trendwatching lyfter tankesmedjan det man ser som de absolut största hoten mot människans lycka och hälsa under kommande år och decennier framöver – men också möjligheter.

Under 2019 penetrerar välmåendeindustrin varenda tum av konsumentlandskapet. Global Wellness Institute uppskattar att värdet på den globala hälsoindustrin nådde 4,2 biljoner (!) dollar under 2017 och samtidigt nästan ökar dubbelt så snabbt som den totala ekonomiska tillväxten mellan 2015 och 2017.

I denna artikel har vi valt att fokusera på livstillfredsställelse och då inte någon så kallad Insta-lycka: välbefinnande som statussymbol, lycka för de välbärgade eller fokus på vilka sporttrender som avlöst varandra. Och visst har wellness-industrin kommit långt – men den har uppenbarligen inte löst våra problem. För även om den fått människosläktet att träna frenetiskt likt ett snabbt löpband, har den ändå inte lyckats hjälpa oss från punkt A till B. Så, dags att sätta ned CBD-drycken, kliva av din Peletoncykel och torka bort den där ansiktskrämen med aktivt kol!

Det finns riktigt tuffa utmaningar i världen som hotar miljoner konsumenters välbefinnande. När vi talar om framtidens välbefinnande, har vi dock valt att utforska de största hoten mot människors hälsa och lycka de kommande åren och decennierna – och de möjligheter de ger oss. Trenderna vi listar här påverkar konsumenter oavsett bakgrund, intresse eller ålder. Och de påverkar alla industrier.

"Utmattning har blivit en epidemi och även varumärken behöver vara med i kampen"

Varken snabba lösningar eller mirakelkurer.
Vi har här valt att fokusera på två av de fem trender vi sammanställt i vår rapport (The burnout, Airtime, Bank of me, The coming of age, The male complex), med några ”snapshots” av globala innovatörer som redan presenterat olika lösningar, och idéer på hur du kan vara med och göra skillnad.
För välmående och välbefinnande hos miljarder människor står på spel (och det är väl svårt att hitta en starkare motivation än så).

Låt oss tillsammans ta vara på det driv som får ut oss på en joggingrunda i gryningen, den beslutsamhet som plockar fram det bästa även ur en dålig dag och det inre fokus som håller oss lugna i en packad tunnelbana - och nu använda den energin för dessa oerhörda utmaningar.

Prognosen

  1. BURNOUT: Ofta felaktigt förväxlad med ett slags ”millenniumtillstånd”. Men en utmattning är inget att ta lätt på. Miljoner konsumenter av olika typer av bakgrund har råkat ut för utbrändhet av mentala eller fysiska krafter. Det är en epidemi och även varumärken behöver vara med i kampen.

    Läs mer om punkt 1 här
     
  2. AIR TIME: Fram tills nyligen trodde de flesta att problemet med luftföroreningar till stor del hade fått sin lösning, inte minst i välbärgade samhällen. Det har nu visat sig att luften är allt annat än ren. Luftföroreningar hänger kvar som ett ständigt närvarande hot mot människors hälsa och välmående över hela vår värld. Oroade konsumenter kommer att kräva en minskning, förbyggande åtgärder och nödvändigt skydd.

    Läs mer om punkt 2 här

 

Artikeln är hämtad från www.trendwatching.com där EGN Sverige har tillstånd att översätta relevant material för Sveriges chefer, beslutsfattare och specialister. Trendwatching.com är en oberoende tankesmedja som scannar världen för konsumenttrender, nya insikter och konkreta affärsidéer.

Följ oss på sociala medier