21 January 2020

Vill du börja nätverka med din förebild? HBR ger dig 5 tips:

Vill du börja nätverka med din förebild? HBR ger dig 5 tips:

Innerst inne har vi nog alla ”idoler” vars karriärer fascinerar oss - och som vi gärna skulle vilja få tid med. Någon gång får du kanske möjligheten att kort hälsa under en konferens eller lyckas bli presenterad genom en gemensam vän. Men trots att ni kan ha mycket gemensamt och till och med en kemi som matchar varandra, förblir ofta dessa personer utom räckhåll.

- Jag har varit på båda sidor av ekvationen. Läsare har mailat mig och önskat etablera en kontakt, och själv har jag tagit kontakt med personer som jag beundrar, utan att för den skull förväxlas med en stalker.

Det säger Dorie Clark, Marketing Strategist, författare och föreläsare, som i denna artikel från Harvard Business Review delar fyra strategier hur vi på ett effektivt och trovärdigt sätt kan komma i kontakt med högprofilerade personer som kan upplevas ”onåbara” men som vi önskar professionella erfarenhetsutbyten med.

1. LYFT DIN TROVÄRDIGHET

När du tar en första kontakt är det viktigt att du direkt visar att du faktiskt är värd att lära känna. När jag nyligen skrev till en framstående filmregissör, ​​inledde jag med att nämna vår gemensamma nämnare, alumni-nätverket från vårt universitet. Eftersom mitt mål med kontakten var att få göra musikal av en av hans filmer, var jag även snabb med att lyfta de lyckade shower som skapats av kollegor från samma musical theater workshop som jag.
Han svarade att han var intresserad av att ha ett samtal om detta och berättade även att en nära kollega till honom hade intygat att ”många spännande föreställningar har vuxit fram ur det sammanhanget”.

Genom att etablera din trovärdighet visar du den andra parten att den nya kontakten kommer att bli en win-win för båda.

2. VISA VAD DU KAN ERBJUDA

Eftersom personen troligen får en mängd förfrågningar från nyfikna främlingar behöver du visa att du faktiskt ser hur du kan vara till hjälp för hen.

Det var exakt vad som inträffade veckan innan jag skulle göra ett jobb i Danmark. En för mig okänd person skickade ett mejl och berättade att "Köpenhamn är känt för att vara en stad med mängder av snygga kläder, den senaste inredningen och prylarna". Hon la också till att "Jag är modedesigner med en magisterexamen i marknadsföring och internationell affärsverksamhet och har över 14 års erfarenhet av att jobba som stylist."

Hon fortsatte skriva att hon ville erbjuda mig en shoppingtur i Köpenhamn utan kostnad och noterade att "jag har sett dina videor på din webbplats, gillar din klädstil och jag kommer snabbt att kunna hitta kläder du kanske gillar."

Hon antog helt korrekt att en personal shopper i en för mig helt ny stad kunde bli riktigt värdefull. Dessutom skulle jag dit före jul och tajmingen för julklappsshopping var extra god. Det ledde till att vi en vecka senare tillbringade mer än en halv dag tillsammans på shoppinggatorna i Köpenhamn. Än idag håller vi kontakten.

Genom att identifiera områden där dina kunskaper överlappar den andres behov kan du komma betydligt längre än med ett vardagligt (och tråkigt) erbjudande om att "Låt oss träffas för ett lunchmöte”.

Läs hela artikeln här

This article is in English and is made available to you with compliments of Executives’ Global Network (EGN) for your personal use. Further posting, copying or distribution is not permitted.

Följ oss på sociala medier