EGN Sverige på Europatoppen för bästa arbetsplats

EGN, Sveriges största chefsnätverk, har utsetts till Europas 9:e bästa arbetsplats i kategorin best small company. Årets final för Europas bästa arbetsplats, GPTW European Conference & Awards, hölls i Aten den 14 juni 2018.

Undersökningen om Europas bästa arbetsplatser genomfördes i år för 15:e året i rad, där 1,6 miljoner medarbetare från över 2 800 organisationer fått göra sin röst hörd. Flera svenska företag utmärkte sig i alla tre kategorier, däribland EGN Sverige, som även i den svenska Great Place To Work-finalen tidigare i år utsågs till 3:e bästa arbetsplats i sin kategori.

Daniel Stenmark, EGN:s vd, var på plats i Aten, där han mottog priset under det prestigefyllda eventet:
- Denna utmärkelse ser jag som ett kvitto på passionen som lever bland våra medarbetare och i hela organisationen. Det sägs ju att kultur äter strategi till frukost och jag kan bara hålla med. Jag får arbeta med passionerade människor som levererar sitt yttersta och samtidigt bygger en generös och medmänsklig kultur. Jag är enormt tacksam för att få vara en del av denna resa. Team work makes the dream work – tillsammans kan vi snudda vid det ”omöjliga”.

Undersökningen bygger på över 30 års studier om medarbetarupplevelsen och är idag den mest använda i världen. Studierna visar att de arbetsplatser som medarbetare upplever som riktigt bra kännetecknas av positiva relationer och en hög grad av tillit. EGN:s tillitsindex gick från 76 % till 93 % under ett år.

Vilka konkreta förändringar har rankat er till Europatoppen av bästa arbetsplatser?

  • Kontoret + fältet = ett team
    Istället för att tänka ”vi på kontoret” och ”de ute på fältet”, skapade vi med hjälp av den gemensamma visionen ett gemensamt team.
     
  • Från starka ledare till starkt ledningsteam
    Från tidigare parallella goda målbilder skapade vi en större gemensam förtydligad målbild, i allt från kulturfrågor till siffror.
     
  • I all kommunikation ändrade vi prio-ordning
    Vi startar numera alltid utifrån den tydliga riktningen med frågan ”varför?”, sedan beskriver vi ”vad” vi vill åstadkomma och först därefter ”hur” vi ska åstadkomma det – hur blir alltså alltid underordnat varför och vad, utan att bli mindre viktigt.
     
  • Från traditionella till kulturbärande titlar
    För att ta det längre och leva som vi lär, gjorde vi även titlarna kulturbärande, till exempel blev vår försäljningschef istället Head of Passionate Member Recruitment och Mötesledare blev Nätverksledare. Allt för att rimma bättre med vårt syfte, att vi är passionerade nätverkare.

EGN:S FEM FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR EN SJÄLVLEDANDE ORGANISATION

MÅLA VISIONEN OCH GÖR ALLA TILL DESS BÄRARE – allt bottnar i varför vi gör det vi gör: lyfta organisationens yttersta värde för varje person.

BÅDE OCH – ha fokus på både passion OCH process. Passion som ger drivet, och processen som skapar struktur och får ner kraften i backen. Sträva inte efter hälften av båda, utan jobba fullt ut med båda samtidigt och skapa därmed en strategi för jämvikt.

MOD – våga vara transparent rakt igenom, i framgång såväl som i motgång. Fullt ut både professionellt och mänskligt.

IFRÅGASÄTT – både mål och mätetal. Ta en heldag med din ledningsgrupp och sätt två eller max tre övergripande mål och lika många KPI:er för hela organisationen. Tro mig, det går! Och fler än så är svårt att komma ihåg.

FIRA & HYLLA – Like a boss! Genom att uppmuntra varandra bygger ni upp verksamheten. Fira inte bara slutstationen, utan milstolparna längs resan. Skapa en feedback-kultur där människor verkligen kan växa.

Och självklart – ha kul under tiden!

 

Följ oss på sociala medier